Je kunt kansen pakken en creëren, maar dan moet je wel geloven dat je het in je hebt.

Je kunt kansen pakken en creëren, maar dan moet je wel geloven dat je het in je hebt.

Als Edgar van den Broek (44 jaar) begint te vertellen over Doornenbal Reinigingssystemen word je direct aangestoken door zijn enthousiasme. Edgar is een accountmanager in hart en nieren die met passie over ‘zijn’ bedrijf praat: ‘‘Twee jaar geleden ben ik hier gestart als accountmanager, de klik was er meteen. De techniek, het maatwerk, de klantenkring, het is een prachtig bedrijf om voor te werken. Voor mij was het, na een periode waarin ik zocht naar een baan die echt bij mij paste, precies wat ik nodig had.’’

‘‘In 2014, tijdens de crisis, kreeg ik onverwacht te horen dat ik mijn baan zou kwijtraken. Dat zet alles wel even op zijn kop.  Ik ging op zoek naar een nieuwe baan, maar het werk lag niet voor het oprapen. Ik heb bij twee totaal verschillende bedrijven gewerkt in die tijd, maar beiden pasten niet echt bij me. Op een gegeven moment heb ik mijn CV online gezet en toen werd ik door Faam Werkt benaderd voor de functie van accountmanager bij Doornenbal. Na een intensieve sollicitatieprocedure met diverse gesprekken en een persoonlijkheidstest werd ik aangenomen bij Doornenbal. Ik was direct enthousiast over de functie en het bedrijf, dus toen ik werd aangenomen was dat wel even een vier-momentje!’’

Dan ga je aan de slag als accountmanager en weet je eigenlijk nog niets over de machines?

‘‘Klopt, maar bij Doornenbal worden veel cursussen aangeboden en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Ook het feit dat ons kantoor naast Empas zit, fabrikant van spuitapparatuur voor de tuinbouw, is super. Dat gaf mij de mogelijkheid om snel eigen te worden met alles wat ik moest weten om klanten goed te adviseren. Ik heb alle mogelijkheden aangegrepen om zo snel mogelijk van alle ins en outs op de hoogte te zijn.’’

En ondertussen leer je in de praktijk?

‘‘Ja, gewoon aanpakken en je best doen. Ik heb me in de afgelopen tijd met veel mooie projecten bezig gehouden. Bijvoorbeeld de speciale reinigingsmachines die we voor ProRail hebben ontwikkeld. Echt een stukje maatwerk waar wij bekend om staan. Ik voel me betrokken en verantwoordelijk om elke klant zo goed mogelijk te helpen. Dat was al zo toen ik accountmanager was, maar nu ik ook afdelingshoofd van Doornenbal ben, is dat versterkt.’’

Afdelingshoofd?  

‘‘Ja, na zo’n 8 maanden werd ik door de directie gevraagd om afdelingshoofd te worden. Een geweldige uitdaging, maar je voelt ook de druk. Je verantwoordelijkheden veranderen en ook de plek die je binnen het team krijgt. In het begin was het voor mij en het team wel even wennen,  maar gelukkig werd mijn rol snel geaccepteerd. Ik ben iemand die in dienst wil staan van het team, ik probeer ervoor te zorgen dat iedereen zo goed mogelijk zijn werk kan doen. Ik wil draagvlak creëren en samen met het team de route uitstippelen.’’

Zit je nu als afdelingshoofd dan ook aan de andere kant van de sollicitatietafel?

‘‘De directie betrekt mij inderdaad bij het wervingsproces van nieuwe collega’s. Ik mag mijn mening geven en kan iemand dan in een later stadium ook aanspreken op wat er tijdens het sollicitatieproces besproken is. Het is wel bijzonder om eerst als sollicitant en nu als opdrachtgever met Daan van Faam Werkt contact te hebben. In beide gevallen is de klik er.’’

Voor jou heeft de zoektocht naar een baan goed uitgepakt, wat raad je anderen aan die er nog middenin zitten? 

‘‘Blijf in jezelf geloven. Solliciteren kan soms ontmoedigend werken en al helemaal als je je baan bent kwijtgeraakt, maar uiteindelijk is er altijd wel nieuw werk te vinden. Probeer je te onderscheiden, bijvoorbeeld door je enthousiasme, dat heeft voor mij ook deuren geopend. Je kunt kansen pakken en zelf creëren, maar dan moet je wel geloven dat je het in je hebt.’’