Tips voor een goede werksfeer

Tips voor een goede werksfeer

Een goede werksfeer is van groot belang voor een prettig werkomgeving. Wat zijn de belangrijkste factoren voor een goede sfeer en hoe behoud je die? Nuzakelijk deed hier onderzoek naar en kwam met een aantal conclusies. Wij maakten een opsomming van de 5 belangrijkste punten.

1. Chemie tussen collega’s en diversiteit binnen het team
De mensen met wie je werkt zijn van groot belang. Er moet ‘kleefstof’ zijn zoals Rob Vinke, emeritus hoogleraar personeelswetenschappen en arbeids- en organisatiepsycholoog zegt. Dit geldt ook voor opdrachtgevers en –nemers. Ook is het voor de werksfeer belangrijk dat er diversiteit binnen het team is. Humor, openheid, relativerend vermogen moet aanwezig zijn.

2. Vertrouwen
Vertrouwen tussen werkgever en –nemer is ook een belangrijk punt. Dit geeft het team de vrijheid om optimaal te functioneren.

3. Waardering en kansen
Het uitspreken van waardering voor het werk dat geleverd wordt is iets waar zeker aandacht aan gegeven moet worden. Zorg er hierbij ook voor dat mensen zich belangrijk voelen en het verschil maken. Ook het luisteren naar werknemers en het creëren van kansen en groeimogelijkheden is van belang. Wat is hun drive, welke richting willen ze op, speel daar op in.

4. Participatie in besluitvorming
Op de werkvloer en in de maatschappij is samenwerken steeds belangrijker. Neem werknemers mee in het proces van besluitvorming, dat schept draagvlak.

5. Binden aan het bedrijf
Behandel mensen goed en bind ze aan het bedrijf. Met de krapte in de arbeidsmarkt is dit van groot belang. Een goed loon is niet voldoende om mensen vast te houden. Volgens Vinke krijg je mensen nooit terug met geld, dit effect duurt slechts drie maanden.

Meer lezen over het behouden van een goede werksfeer? Lees het volledige artikel op Nuzakelijk.